Spänna riggen
Att ha en rätt trimmad rigg är viktigt ur flera synpunkter. Dels för att båtar med dåligt spända riggar seglar långsammare och kränger mer. En bra ansatt rigg är även viktig ur säkerhetssynpunkt. Råden nedan är generella. Exakt hur riggen ska trimmas beror på vilken båtmodell det gäller. Glöm inte att smörja vantskruvarna regelbundet med vantskruvsolja, för att undvika att de skär.
Här följer sju punkter för att spänna riggen:
1. Toppvanten ska handjusteras så att masten står vertikalt.
2. Mastlutningen ska justeras med förstag och backstag om båten har en partialrigg. Har båten en mastheadrigg ska mastlutningen justeras med förstaget och akterstaget.
3. Toppvantens spänning beror på vilken typ av rigg båten har. Är det en mastheadrigg med raka spridare spänns toppvanten till ca 15 procent av brottlasten. På en partialrigg med svepta spridare blir toppvantspänningen högre, cirka 20-22 procent av wires brottlast. Är det tungt att dra toppvanten, kan man tillfälligt dra åt akterstaget för att underlätta. Glöm inte att släppa detsamma innan du mäter av spänningen. Värdena ovan är givetvis generella. Båtens specifika riggtyp, skrovets förmåga att hålla emot etc spelar också in.
Har du inte tillgång till en riggspänningsmätare, använd den s k ”tumstocksmetoden”, som gäller för vanlig, rostfri, 19-trådig wire.
4. Mastens förböj, s k ”pre-bend” ska bestämmas. På en båt med partialrigg och svepta spridare krummas masten först med toppvanten. Därefter rätas masten till lagom förböj med undervant och därefter ev mellanvant. Mellanvanten skall således vara helt slacka då Du börjar din trimning. Graden av förböj beror på båtmodellen.
5. Se till att masten är helt lodrätt genom att blicka i likrännan från bommen till toppen. Justera eventuella avvikelser med undervant respektive ev mellanvant.
6. Slutjustera toppvanten på läsidan under segling, om det slackar. Tänk på att göra samma justering på andra sidan efter slag.
7. Rätta masten i sidled under segling.