Riggvård
Att ta hand om sin båt inför och efter båtsäsongen är en självklarhet för de flesta båtägare. Riggen är en av de viktigaste delarna på båten. Vår rekommendation är att gå igenom hela riggen inför och efter båtsäsongen. Detta för att kunna upptäcka skador och förslitningar. De vanligaste skadorna är bucklor, korrosion, slitage och sprickor. Att gå igenom mast och rigg är enklast ligger mellan bockar på marken. Innan genomgång av mast, bom, rodkick, spinnakerbom, och spirbom av aluminium bör de spolas av med vatten, för att sedan rengöras med diskmedel eller annat rengöringsmedel anpassat för ändamålet. Detta görs för att lättare hitta skador och oxideringar. Det är också viktigt att kontrollera beslag och håltagningar. Kontrollera även att alla trissor och rörliga delar är hela och inte har fastnat. Trasiga trissor kan genom nötning tugga sig igenom linor i fallboxar och i masttoppen. När alla rör och beslag gåtts igenom är det bra att smörja in rören med vax för att de ska få skydd och behålla sin glans.
- Sitter det en singelrevsbom från Benns, så rekommenderar vi att spänna revlinorna så att de inte tvinnar sig och bildar trassel på linorna.
- Förvara båtens rodkick med gasfjäder stående med det grövre röret neråt. Helst i rumstemperatur.
Vant och stag
För att enklare hitta skador på vajern så torka av alla vant med en trasa. Gå igenom dem för att hitta eventuella skador. De vanligaste skadorna är kardelbrott mellan ändstycke och vajer. Om du upptäcker kardelbrott så är det en signal på att det är dags att byta den stående riggen. Vi rekommenderar att byta den efter ca 20 år i svenska vatten.