Köpvillkor




Benns Mast & Båttillbehör köpvillkor

Hos Benns Mast & Båttillbehör kan du handla både i butik och i vår webbshop. Har du inte möjlighet att besöka vår butik eller handla i vår webbshop kan du även ringa eller maila in din beställning. När du gör ett köp hos Benns och godkänner dessa villkor ingår du ett bindande köpeavtal. I Butik ingås avtalet när du har betalat varan i kassan. Frågor om din webbeställning görs på order@benns.se.

Vi reserverar oss mot eventuella fel på hemsidan

Vi reserverar oss mot eventuella fel på hemsidan så som felaktigt lagersaldo, felaktiga produktbilder, felaktiga priser och felaktiga produktbeskrivningar.

Vi reserverar oss även för tryckfel, ändringar av tekniska specifikationer, slutförsäljning och pris- och avgiftshöjningar.

Vi förbehåller oss även rätten att korrigera/häva ordern i efterhand. Frågor om din webbeställning görs på order@benns.se.

Medlem hos Benns
Genom att genomföra ett köp i vår webbshop eller genom att registrera dig i vår butik blir du medlem hos Benns. Du har alltid möjlighet att säga upp ditt medlemskap, det gör du genom att maila info@benns.se

Förmåner som medlem hos Benns
-  60 - dagars öppet köp
-  Förhandstips på erbjudanden
-  Inbjudningar till seminarier, utförsäljningar, VIP kvällar mm.

Vi sparar våra medlemmars köphistorik för att kunna ge en så god personlig service som möjligt, hjälpa till med försäkringsärenden och för att kunna kontakta kunden vid återkallning av eventuellt felaktiga varor.

Om du vill registrera dig som medlem går det också bra att göra det i vår butik.

Priser
Alla priser är SEK inklusive svensk lagstadgad moms. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar och produktförändringar utan föregående avisering.

Kampanjpriser gäller t.o.m. det datum som står angivet, alternativt så länge kampanjpriset visas på hemsidan. Vid kampanjer reserverar vi oss för slutförsäljning tidigare än angivet datum. På kampanjpriser utgår ingen annan rabatt.

Frakt tillkommer, priset för frakten syns först i kassan vid betalning.

Betalning
Handlar du i vår fysiska butik accepterar vi kontant betalning, kortbetalning (VISA, Eurocard, Mastercard, American Express, Bankkort, Maestro) och Benns presentkort.

De betalsätt som du kan välja på vår hemsida är följande:

Mastercard/VISA/AMEX – Inga avgifter
Klarnafaktura – 39 kr i faktureringsavgift
Efterkrav/Postförskott – Efterkravsavgift
Hämta i butik – Du betalar varan i butiken när du hämtar ut den

OBS Efterkrav/postförskott och faktura endast inom Sverige, vid beställningar från utlandet accepterar vi endast VISA/Mastercard.

Vi använder DIBS för säker hantering av kortbetalningar. DIBS använder 3D-Secure tekniken vilket avsevärt ökar säkerheten för dig som kund. Kortet debiteras vid beställning. Vi accepterar endast kort utgivna i de nordiska länderna och Tyskland pga. nätbedrägerier.

Klarnafaktura - betala om 14 dagar
Handla nu och betala efter leverans. När du väljer Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Vi e-postar fakturan till dig i samband med att vi skickar leveransen. Dina köp via Klarna administrerar du enkelt via deras hemsida eller app. Mer info hittar du på: https://klarna.com/sv

-  Betalningstid 14 dagar
-  Faktureringsavgift tillkommer på 39 kr
-  Fakturan skickas via e-post.
-  Leveransen skickas endast till din folkbokförda adress

Orderbekräftelse 
När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse per e-post med information om din order. Har du inte mottagit någon orderbekräftelse? Vänligen dubbelkolla skräpposten.

Leveranstider
Normal leveranstid för lagervaror är ca 3-5 arbetsdagar. Vi reserverar oss mot eventuella fel/eftersläpning i lageruppdateringar.

"Beställningsvara" betyder att vi behöver beställa varan av vår leverantör och kan därför dröja längre. Vanlig leveranstid för beställningsvaror är ca 2-3 veckor. Det kan däremot gå både snabbare och ta längre tid, beroende på hur ofta vi får leveranser av aktuell leverantör och/eller om leverantören finns i Sverige eller inte.

Leveranstider till utlandet varierar, se nedan leveranser till Utland.

Leverans inom Sverige
Fraktavgift tillkommer på din webbeställning. Priset för frakten syns först i kassan vid betalning.

Vi skickar de flesta paket med Schenker ombud standard. Du får då som kund ett sms när varorna finns att hämta hos ditt närmsta uthämtningsställe. När paket skickas med Schenker ombud standard är det spårbart.

Små paket skickas ibland med postnord A-post. Då detta inte är spårbart förutsätter det att varornas värde inte är högt.

Varor med längder mellan 1,4 m och 2,0 m skickas med Schenker Hem dag. Du får då en leverans med varorna hem till dörren och du måste då vara hemma.

Varor med längder mellan 2,0 och 4,9 meter skickas med Schenker System. Ex. bommar, spinnakerbommar, rullsystem, täckställningar mm.

Till företag skickar vi med Schenker Parcel eller Schenker System.

Vid leverans av längre gods (bommar, täckställningar mm) sker betalning med VISA/Mastercard eller faktura via Klarna. Efterkrav/postförskott fungerar ej.

Vid frakt av master, vänligen kontakta oss på info@benns.se.

Observera att extra frakttillägg kan tillkomma, dessa faktureras i så fall i efterhand. För mer infose Schenkers transportvillkor.

Obs vi levererar ej till boxadress!

Färger och lösningsmedel skickas ej pga transportbolagens bestämmelser. Välj "Hämta i butik" så blir de valda produkterna reserverade för dig.

Leverans till utlandet
Frakttider till utlandet kan variera, men vanligtvis tar det ca 5-14 dagar. Frakt tillkommer, priset för frakten syns först i kassan vid betalning. Vi skickar vanligtvis med Postnord. Normalt är att du som kund hämtar din leverans på utlämningsställe/postkontor.

Kunder inom EU betalar svensk moms.

Vi levererar utan svensk moms till Norge och Åland. Mottagaren svarar för eventuella avgifter i mottagarlandet. Norska tullen har normalt en administrativ avgift. Tullbehandlingar till Norge och Åland kan ta upp till en vecka extra.

Obs endast betalning med Mastercard/VISA! Detta gäller inom Norden och Tyskland. För beställningar till utomnordiska länder, vänligen kontakta info@benns.se.

Vid beställning av varor längre än 2,0 meter, kontakta oss för lämpligt fraktsätt. Vi förbehåller oss rätten att inte skicka varor utomlands.

Observera att extra frakttillägg kan tillkomma, dessa faktureras i så fall i efterhand.

Returer/ångerrätt
Som medlem hos Benns har man 60 dagars returrätt/öppet köp. Ej registrerade kunder har 30 dagars returrätt/öppet köp. När man handlar i webbshoppen blir man medlem hos Benns, och har därmed 60 dagars öppet köp.

Retur sker mot uppvisande av kvitto eller faktura förutsatt att varan är obrukad och i sin originalförpackning.

Returer som skickas tillbaka ska skickas välemballerade och returblankett måste fyllas i ochbifogas med returen! Returer skickas till Benns med Schenker Parcel eller Postnord Företagspaket. Returfrakt betalas av kunden.

Du som handlat via webbshoppen har även möjlighet att lämna tillbaka och göra byten i vår butik. Ta med kvitto/faktura.

Returrätten gäller ej specialbeställda varor eller kapade linor, wire, spinnakerbommar, bommar, uppblåsta bojar, fendrar, plomberade flytvästar och dylikt.

Vid retur återbetalas varans värde inklusive moms, ej fraktavgifter. Pengarna betalas tillbaka på samma sätt som betalningen skett på hemsidan, om inget annat avtalas.

Ladda ner returblankett här!

Reklamationer
Vid reklamation, kontakta Benns för returföljesedel. Skriv en utförlig felbeskrivning av varan och bifoga inköpsbevis. Har du köpt varan i vår butik? Vänligen kom in med varan i butiken.

Vi följer Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer vid eventuell tvist.

Ej uthämtat beställning
Vid ej uthämtad beställning returneras ditt paket till Benns. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaden för en sådan retur.

Felleverans
Skulle vi leverera fel vara eller fel antal ber vi dig meddela oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Vi står då för returfrakt. Skicka tillbaka fellevererade varor i sin originalförpackning väl emballerade.

Transportskada
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad måste du omedelbart anmäla skadan till uthämtningsstället eller till chauffören för att kunna bli ersatt. Vid kontakt med oss, bifoga skadekvittens och foton.

Saknar du en eller flera varor på vår hemsida?
Vi lagerför betydligt fler artiklar än vad som visas i webbshoppen och vi har också möjlighet att specialbeställa varor till våra kunder. Om du har några frågor om produkter eller specialbeställningar, vänligen kontakta oss på info@benns.se eller 08-556 147 00.

Ej bytesrätt eller öppet köp på specialbeställda varor.

Färger, lösningsmedel, olja, glykol och start-/fritidsbatterier
På grund av transportbolagets bestämmelser har vi ej möjlighet att skicka brandfarliga eller frätande varor så som färger, lösningsmedel, oljor m.m. Välj "Hämta i butik" så blir de valda produkterna reserverade för dig.

Vaggor, bockar och stöttor
Dessa varor skickas ej, då dessa varor är för skrymmande.

Hantering av personuppgifter
Benns Mast & Båttillbehör ansvarar för de personuppgifter du lämnat till oss när du registrerar dig som kund, handlar i vår webbshop, beställer en vara eller lämnar dina uppgifter genom telefon, mail, sociala medier, brev eller vid reklamation. På Benns är det viktigt att du känner dig trygg med vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din integritet och jobbar därför aktivt med vårt dataskydd på företaget. Vi skulle till exempel aldrig sälja register och vi sparar inte mer uppgifter än nödvändigt. Vi lagrar inga känsliga uppgifter och vi jobbar även aktivt med att rensa våra register.

För mer information, se vår integritetspolicy. Där kan du ta del av vad för typ av uppgifter vi lagrar om dig och hur vi använder dem.

För frågor om personuppgifter, vänligen kontakta personuppgiftsombud@benns.se.

Genom att godkänna våra köpvillkor godkänner du vår integritetspolicy.